divendres, 27 de gener del 2012

Gimkariocla; la gimkana de Seriocla!


En aquesta nova entrada, m’agradaria deixar constància del darrer treball que hem realitzat per a l’assignatura de Pensament Matemàtic i la seva Didàctica (22021). Aquest consisteix en realitzar una activitat a l’aula d'Educació Infantil, per tal de treballar amb els més petits aspectes matemàtics com ara la lògica matemàtica, els nombres, la mesura o la geometria, entre d’altres.

D'aquesta manera, vull mostrar tot el procés de confecció de la nostra proposta amb la qual cosa, faré un recorregut explicatiu acompanyat d’imatges, vídeos i altres formats, per tal de plasmar i reflectir de manera fidel i visual tot el treball, esforç, dedicació i il·lusió dipositat en aquest projecte. Així ho vàrem fer!


Elecció de la proposta!


En quant a l’elecció de la proposta, la veritat és que no va ser gens fàcil. No sabíem ben bé què volíem fer per aquesta ocasió amb la qual cosa vam tenir grans debats. Però, finalment, ens va semblar una molt bona idea continuar una passa més enllà el projecte dels animals que vam plantejar en el darrer treball que vam fer titulat “Els misteris de Seriocla”. Però, encara que formés part del mateix projecte i la contextualització fons semblant, aquesta proposta havia de ser diferent, creativa i molt molt atrevida.

D’aquesta manera, se’ns va ocórrer la magnífica idea de realitzar una gimcana, que tant agrada a petits i grans (com podrem comprovar més en davant), on es pogués treballar de forma lúdica i dinàmica aspectes vinculats amb l’àrea de matemàtiques com ara la lògica, els nombres, la mesura i la geometria. Per tant, ja teníem la nostra proposta contextualitzada i orientada. Era molt ambiciosa i sabíem què volíem però ara faltava el més difícil; dur-ho a la pràctica.


Elaboració dels materials i muntatge de l’aula!




Així doncs, ens vam posar mans a l’obra durant totes les vacances de Nadal. Cartolines, folis, paper de cel·lofana i paper continu de diferents colors i grandàries, purpurina, retoladors, teles, entre d’altres, juntament amb una bona dosis d’imaginació, creativitat i paciència, va donar com a resultat una gran quantitat de material que vam emprar per a la decoració i muntatge de l’aula que tenim reservada per a la nostra exposició.

El procés de transformació d’aquesta, va ser un moment de nervis, angoixa, i presa perquè anàvem a contrarellotge, però sobre tot va ser un moment d’entusiasme, de goig, d’il·lusió... que fins i tot ens vam plantejar la possibilitat de muntar un centre entre les tres dirigit a infants de 3-6 anys!! Cada dia que passava vèiem com l’aula ja no pareixia una classe tradicional, sinó que s’anava transformat en un espai de diversió, de llum i color, d’aprenentatge...On abans hi havia una pissarra, ara hi havia un mural gegant on poder fer figures tipus Tangram però a lo gran, i on abans hi havia un munt de cadires, ara hi havia una zona de joc amb un sudoku gegant i figures geomètriques en 3D.

A banda, del material específic de les proves (dau gegant, cordes, cavallet, balança, etc.), la decoració també va ser un punt important que vam treballar a la nostra proposta. Així que vam recobrir l’aula de cartolines y teles de color predominantment blau, ja que si recordem, el món de Seriocla era d’aquest color. A més a més, vam posar herba (simulat amb paper continu verd) al voltant de tota l’aula i vam posar paper de cel·lofana als ventanes i a la llum del sostre per tal de donar un efecte de color molt especial. No faltava detall!

A continuació, m’agradaria mostrar-vos un Movie Maker que hem confeccionat sobre el procés d’elaboració de la nostra proposta on apareixen diverses imatges del moment de muntatge de la classe, de preparació de les diferents proves, de la confecció de les nostres disfresses, així com un vídeo en el que mostrem i expliquem de manera directa les diferents proves de la gimcana, fent un recorregut per tota l’aula. Esperem que us agradi i que ho gaudiu tant com nosaltres haver-ho fet, gràcies!.





Confecció del Power Point de la proposta!

Una vegada ho teníem tot pensat, vam realitzar un Power Point per tal d'exposar la nostra proposta davant la resta de companys. A grans trets, en aquesta presentació vam reflectir aspectes com ara: presentació i justificació de la proposta, edad a la que va dirigida, objectius i els criteris d'avaluació, entre d'altres. A més a més, també hi apareix el procés de confecció de les disfresses amb les quals vam fer la presentació, així com l'explicació de cadascuna de les propostes que vam plantejar per a la nostra gimkana juntament amb imatges per tal que us faceu una imatge més ajustada del que va ser la realitat.

A cotinuació, teníu el Power Point que vam realitzar:

Gymcariocla!

View more presentations or Upload your own.


Presentació del treball!


Finalment, va arribar el gran moment. Teníem la classe llista i preparada, tot eren nervis i estrès perquè definitivament tot l’esforç i treball de mesos enrere es veurien reflectits en poc menys d’una hora, per això havia d’estar tot apunt. L’exposició va ser realment un èxit; tothom va gaudir molt i això es veia reflectit a les seves cares somrients. Per fi vam respirar alleujades i ens vam relaxar una mica més per gaudir d’aquell ambient meravellós que s’havia creat, afavorit per l’actitud participativa de les nostres companyes, que en tot moment van col·laborar amb nosaltres en realització de les diferents proves.

A continuació, m’agradaria mostrar-vos una presentació d’imatges que hem realitzat amb l’eina Picture Trail, per tal d’il·lustrar el moment d’exposició del nostre treball, en el qual les nostres companyes i el propi professor van participar de manera activa en la realització de les diferents proves. Per tal de veure’l, us aconsello que li doneu al play per escoltar la cançó que hi teniu més a baix. L’efecte que es transmet farà que les vostres emocions estiguin a flor de pell. Esperem que gaudiu molt, gràcies de nou!.



Aquí teniu l'àudio amb una famosa cançó de l'artista David Guettat "Sexy Bitch". Dóna-li al play i gaudeix mirant les imatges!





Reflexió individual!


Personalment, he de dir que l’elaboració i confecció d’aquest treball m’ha suposat aprendre i adquirir molts de coneixements i aprenentatges sobre cóm aproximar el pensament matemàtic a l’aula d’infantil però d’una manera lúdica, dinàmica i motivadora. Conjuminant així els binomis aprenentatge i diversió, com la millor estratègia per enriquir els processos d’aprenentatge dels més petits; una etapa en la que el joc suposa la base del seu aprenentatge.

A més a més, he de dir que gràcies a la elaboració d’aquest treball, he desenvolupat una habilitat que no sé ben bé com descriure però que crec que és fonamental per a la nostra futura professió en la docència. M’estic referint a una mirada que et permet fer d’allò quotidià i d’aquells objectes que ens envolten, materials útils per elaborar propostes educatives amb una fonamentació didàctica i formativa que poder presentar als infants. Així per exemple, objectes que tenia a casa com ara sabanes, cordes, pedres, entre d’altres, ara els mirava no com a objectes de decoració per a les prestatgeries, sinó com quelcom que poder oferir als més petits però amb un objectiu didàctic.

A més a més, un altre aspecte que personalment crec que he desenvolupat, és meva capacitat creativa. Penso que ara sóc molt més creativa i capaç de transformar i convertir objectes convencionals en altres materials d’ús didàctic. Un exemple d’això, és la problemàtica que se’ns va plantejar quan vam decidir realitzar la proposta de mesura amb arena, en la qual els infants havien de pesar en una balança diferents saquets amb sorra per saber quants d’aquest pesava una pedra. Desprès de molt buscar per diferents tendes una balança que s’adaptés als nostre requeriments, sense resultat satisfactori, vaig decidir intentar fer-ne una tal i com la volíem. Així doncs, em vaig posar mans a l'obra. Suposava un gran repte i no sabia ben bé per a on començar, però després de molt pensar, aquest així la vaig fer:

En primer lloc, vaig lligar un tros de llana a un pal llarg. Llavors, vaig fer un forat a la part de darrera d'una botella petita d'aigua i vaig passar el tros de llana sobrant pel forat i el vaig deixar que sortís per la part del tapo, el qual vaig enroscat fortament perquè quedés molt tensada la corda. D’aquesta manera, el pal estava a la part de darrera en posició horitzontal. Llavors, vaig aferrar una altra botella de la mateixa dimensió a baix, ajuntant-les pels taps. Ambdues botelles estaven plenes de pedres per tal que es mantinguessin estables per elles mateixes. Llavors, les vaig recobrir de paper continu a mode de decoració. Finalment, vaig penjar de cada un dels extrems un bol de plàstic que serviria per posar els elements a l’hora de mesurar-los. Aquest és l’únic element comprat i va ser molt econòmic, només 1€ cadascun. Per tant, podem veure com de manera econòmica i creativa, aprofitant els recursos que tenim disponibles, es pot aconseguir crear una balança d’acord a les nostres necessitats i amb la satisfacció d’haver-lo fet per un mateix.

Aquest va ser el resultat!


En definitiva, he de dir que estic molt contenta per haver realitzat la nostra proposta de la gimkariocla perquè a banda de tots els coneixements que he adquirit, que gaudit molt pensant propostes, confeccionant els materials i disfresses, i preparant i transformant l’aula en col·laboració amb les meves companyes Sònia i Marta amb les quals tinc una gran amistat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada